Home Ā» E-mobility solutions
E-mobility stelt specifieke eisen aan het assemblageproces. Denk aan de hoogste procesbetrouwbaarheid voor veiligheidsgerelateerde componenten, hoge flexibiliteit door de grote verscheidenheid, eisen aan traceerbaarheid en gerichte betrouwbare elektrostatische ontlading (ESD-mogelijkheid) van systeemcomponenten.
Bovendien vereisen deze componenten een montageomgeving die voldoet aan de richtlijnen van technische zuiverheid en ook hoog scoort op ergonomische en veiligheidsaspecten. Sommige gebruikers ondervinden moeilijkheden bij het bedenken van een economische oplossing voor deze complexiteit.
Wij zijn uw innovatieve partner op het gebied van E-mobility
Wij bieden flexibele montageoplossingen voor alle uitbreidingsfasen, die allemaal op elk moment kunnen worden aangepast aan de huidige marktsituatie. Van componenten en handmatige werkstations tot half- of volautomatische managementsystemen. Deze flexibiliteit gaat specifiek
plannings- onzekerheden tegen en maakt reactief reageren op veranderende eisen mogelijk.
Producten voor alle uitbreidingsfasen
De innovatieve hoogspanningscomponenten van een elektrisch voertuig zorgden voor nieuwe uitdagingen voor de productassemblage. Niet alleen de integratie van hoogspanningscomponenten vereisen nieuwe oplossingen, maar ook als het hele onderwerp hoogspanning in werkprocessen.
Elektrische voertuigen hebben aanzienlijk hogere spanningen (tot 800 volt gelijkstroom). Dit vraagt om gerichte veiligheidseisen voor medewerkers in montageprocessen.
Tijdens de montage van de batterij monteert men eerst de celmodule. De individuele batterijcellen worden gestapeld, in de batterijbehuizing geplaatst en vervolgens aangesloten op het batterijbeheersysteem. Aansluitend sluiten monteurs de stroomcollector aan op de stroomvoorziening.
De aansluitingen worden gecontroleerd en de behuizing wordt gesloten. Daarna worden voedingen en contacten aangesloten, voordat de voltooide modules kunnen worden getest. De afzonderlijke celmodules zijn via contactrails met een vloerelement verbonden en met bevestigingsmiddelen gemonteerd. Tot slot brengt de monteur elektronische printplaten/besturingen en afdichtingen aan.Ā
Hieronder uitgebreide uitleg over de kenmerken van dit product:
⢠Installatie van de module vereist volledige traceerbaarheid;
⢠Het batterijformaat en het resulterende grote aantal assemblages is meestal
geautomatiseerd en hebben korte cyclustijden;
⢠Voorkomen van vervuiling door deeltjes;
⢠Veiligheid voor operators
Contact met spanningvoerende stroomcircuits kan ernstig, zelfs dodelijk letsel veroorzaken
DEPRAG Isolatie concept; de geĆÆsoleerde schroevendraaiers
Schroeftoevoerautomaat om de productiviteit te verhogen: Toevoersysteem Eacy step feed
Veiligheid op de werkvloer:
GeĆÆsoleerde oplossingen beschermen zowel de gebruiker als het gereedschap tegen elektrische schokken. Aan de geldende normen wordt voldaan, bijv.:
⢠ISO 6469-3
Elektrisch aangedreven wegvoertuigen -Veiligheidsspecificaties – Deel 3: Elektrische veiligheid
⢠DIN EN IEC 60900 (VDE 0682-201)
Live werken; Handgereedschap voor gebruik tot 1000 V AC en 1500 V DC en nog veel meer. Uiteraard werken wij volgens uw specificaties en kunnen wij flexibel inspelen op de gestelde eisen op het gebied van E-mobility.
Traceerbaarheid:
Adaptieve schroefprocedures om volledige traceerbaarheid te garanderen.
Technische zuiverheid:
DEPRAG CleanFeed (Technische zuiverheid) concept:
Een schroefmodule met vacuüm aanzuiging in combinatie met Eacy Step toevoerautomaat.
Assemblage Vermogenselektronica
Bij het assembleren van elektronische componenten en modules op het gebied van vermogenselektronica en in het bijzonder op het gebied van hoogspanningscomponenten is technische zuiverheid van het grootste belang: Deeltjesverontreiniging kan snel leiden tot isolatiefouten, mechanische contactblokkades of ondermijning of onderbreking van lichtschermen voor zeer gevoelige componenten in vermogenselektronica.
Deze deeltjes kunnen direct in het proces worden gecreëerd, vanwege zowel het grote aantal componenten dat in het proces wordt geïntroduceerd als in de assemblagestappen zelf. Met name geleidende deeltjes kunnen vlambogen en kortsluitingen met hoge spanningen veroorzaken.
Vanwege het complexe ontwerp van individuele componenten kan de operator vaak te aken krijgen met moeilijk bereikbare schroefposities, die ook in een specifieke volgorde moeten worden gemonteerd.
⢠Technische zuiverheid
⢠Moeilijk bereikbare schroefposities
⢠Veiligheid van werknemers
⢠Veiligheidskritieke Assemblage Categorie A
⢠Correcte volgorde van assemblage
⢠ESD design
DEPRAG Deeltjesfilter. Vuildeeltjes worden opgespoord en afgevoerd uit het toevoersysteem.
Lage wrijving door behoedzame toevoertechnieken met de DEPRAG zwaard feeder
DEPRAG Eacy Step toevoerautomaat
Vacuüm aanzuiging
DEPRAG Feed Module DFM met vacuüm:
⢠moeiteloos werken
⢠geoptimaliseerde cyclustijden
⢠technische zuiverheid
⢠flexibel
⢠documentatie beschikbaar
⢠gebruiksvriendelijk
⢠hoogste prestaties
⢠draadloze communicatie
⢠vrij programmeerbare schroefcyclus
⢠koppel en toerental kunnen individueel worden  aangepast aan de assemblagetaak
⢠hoog koppelnauwkeurigheid
⢠uitgebreide bewakingsfuncties
⢠ESD geschikt
⢠ergonomisch
⢠documentatie beschikbaarheid
ESD versie:
ESD geschikte schroevendraaiers en accessoires
Gebruiksvriendelijk:
Ergonomische schroevendraaiers voor moeilijk toegankelijke schroefposities
Traceerbaarheid:
Volledige traceerbaarheid van alle schroefprocessen
Technische zuiverheid:
Het DEPRAG CleanFeed Concept in alle processtappen. Van het hanteren en toevoeren van schroeven tot en met de assemblagetaak.
Assemblage Componenten
Het zijn meestal schroefverbindingen van de categorie A volgens VDI-norm 2862, die worden gebruikt voor de montage van componenten in de auto-industrie. Procesbetrouwbaarheid is van het grootste belang en documentatie van de verwerkingsstappen is noodzakelijk.
Het montageproces voor de batterijmodule of vermogenselektronica met een grote verscheidenheid aan componenten is zeer complex. Talrijke schroeven moeten in de juiste volgorde worden gemonteerd om een constante voorspanningskracht te garanderen.
Binnen lichtgewicht constructies vooral op het gebied van E-mobility wordt er steeds meer gebruik gemaakt van aluminium, andere lichtgewicht metalen en kunststoffen. Sterk variƫrende koppels zijn gewoonlijk het resultaat van de vaak toegepaste directe assemblages. Vanwege verschillende materiaaleigenschappen variƫren de toleranties in het schroefproces. Aangezien dit overwegend geleidende verbindingen zijn en de geleidbaarheid moet worden gegarandeerd, worden adaptieve schroefprocedures aanbevolen voor een betrouwbare detectie van het contactvlak.
⢠Procesparameters worden automatisch aanpast op toleranties van het product en de bevestigingsmiddelen.
⢠Vastdraaien van schroeven in een voorgeschreven volgorde om een āconstante voorspanningskracht te garanderen
⢠Veiligheidskritieke Assemblage Categorie A
EC-Servo technologie met DEPRAG CFC Klemkracht Controle
Adaptieve schroefprocedure DEPRAG CFC Clamp Force Control: Ondanks wisselende aanhaalmomenten garandeert de procedure een betrouwbare detectie van het contactvlak en zorgt voor het consistent aanbrengen van het juiste aandraaimoment die resulteert in een constante voorspanningskracht.
Positie controle statief (PKS), positie controle portaal (PKP) camera systemen
Proces visualisatie met DEPRAG Operator Guidance
Digitale montagehandleidingen voor operators zorgt voor:Ā
Ā
Ā
Top procesbetrouwbaarheid
⢠Schroefprocedure DEPRAG CFC klemkract controle: foutloze productie en traceerbaarheid
⢠Positie controle: juiste schroefvolgorde voor optimale kwaliteit
⢠Procesbewaking met camerasysteem
⢠Volledige documentatie procesdata
⢠Digitale montagehandleidingen voor operators met de DEPRAG Operator Guidance DOG
ASSEMBLAGE CARROSSERIECONSTRUCTIE EN BATTERIJBEHUIZING.
Lichtgewicht constructies en de gewichtsbesparing behoren tot de grootste drijfveren voor innovatie, niet alleen bij de carrosseriebouw, maar ook bij de productie van batterijbehuizingen voor E-mobility.
Omdat het gewicht van de batterij relatief hoog is, moet het gewicht van de carrosserie en de inrichting zo laag mogelijk worden gehouden. Daarom worden lichtgewicht constructiematerialen gebruikt die het nettogewicht van het voertuig verminderen en ook het energieverbruik verminderen.
De montage- en verbindingstechniek ondergaat een ingrijpende transformatie door de lichtgewicht constructie. De materiaalmix bepaalt het proces en vereist de hoogst mogelijke flexibiliteit van het bevestigingssysteem.
De haalbare actieradius is vandaag de doorslaggevende factor bij de aanschaf van een elektrische auto. Lichtgewicht constructies om het energieverbruik te verminderen, blijft een hot topic binnen de E-mobility. De erkende assemblagetechnieken voor carrosseriebouw worden aangenomen. Of het nu gaat om aluminium design of een uitgekiende mix van meerdere materialen, DEPRAG heeft de oplossing.
Adaptief DFS DEPRAG bevestigingssyteem
Schroefsysteem voor lichtgewicht constructies. Onze jarenlange ervaring en de voortdurende uitbreiding van onze wereldwijde kennis hebben DEPRAG geplaatst als een voorloper en toonaangevende innovator in de ontwikkeling van slimme FDS-tools. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan onze gepatenteerde aandrijftechnologie. De honderden systemen die bij autofabrikanten over de hele wereld worden gebruikt, zijn hiervan het indrukwekkend bewijs.
Waarom de DFS
De selectie van de juiste bevestigingstechniek voor lichtgewicht – constructies is van het grootste belang en daarom zijn de vloeiboor schroef assemblagesystemen de erkende systemen voor carrosseriebouw in de automotive.
Zijn prestaties
Ā De adaptieve montage-eenheid Adaptive DFS combineert EC Servo-schroeftechniek met EC Servobewegingstechnologie. Dit maakt automatische trajectdetectie mogelijk in de gehele vloei-boren, onafhankelijk van schroef- en componenttoleranties.Ā De verwerkingsparameters worden automatisch aangepast en de verwerkingsvolgorde wordt continu geoptimaliseerd.Ā
Plug and Play
Het schroefsysteem is ook eenvoudig aan te sluiten op een robot. Er zijn geen ingewikkelde kostbare parameteraanpassingen meer nodig.
⢠Hoge betrouwbaarheid
⢠Kortst mogelijke cyclustijden
⢠Geoptimaliseerde vloeitrechtervorming
⢠Voorkomt schade aan de schroefdraad
⢠Lage belasting van bevestigingsmateriaal en component
⢠Minimale set-up tijd
⢠Ontworpen voor nieuwe materialen en verbindingsmethoden
Schroef- en montagesystemen
Van systemen met een hoge automatiseringsgraad, volledig geautomatiseerde assemblagelijnen, standaard montage-units tot semiautomatische betrouwbare handmatige werkstations, wij bieden een enorm scala aan automatiseringsoplossingen voor Emobility-toepassingen. DEPRAG schroef- en automatiseringsoplossingen voldoen aan alle montagevereisten voor E-mobility:
⢠Procesbetrouwbaarheid
⢠Flexibiliteit
⢠Technische zuiverheid
⢠ESD geschikt
⢠Ergonomisch
⢠Traceerbaarheid / MES
Hoge flexibiliteit gaat specifiek planningsonzekerheden tegen en maakt reactief reageren op constant veranderende eisen mogelijk.
ONDERLING VERBONDEN SCHROEFSYSTEMENā
EENVOUDIG INZICHTELIJK MET DEPRAG COCKPIT
DEPRAG Cockpit is de nieuwe software die een eenvoudige kennismaking met de onderling verbonden fabriek mogelijk maakt. Met de DEPRAG Cockpit behoudt de operator het overzicht van willekeurig aantal verschillende schroefcontrollers, ongeacht de fabrikant.
De software stelt medewerkers in staat om productiegegevens van verschillende assemblagelijnen te monitoren. De gegevens van de verschillende fabriekslocaties van een bedrijf, hun productielijnen en aangesloten apparaten worden centraal verzameld door de DEPRAG Cockpit.
⢠Software voor schroef- en assemblagesystemen
⢠Betrouwbare acquisitie van productiegegevens
⢠Gedetailleerde capaciteits- en gebruiksstatistieken
⢠Procesbewaking en notificaties
⢠Analyse en trend detectie met systeemberichte
Geinteresseerd in onze producten, maar benieuwd naar onze prijzen? Neem direct contact met ons op en ontvang een prijsopgave.
Stel uw vraag aan onze specialist!
Wilt u weten of onze producten en diensten aansluiten op uw situatie? Bel direct naar +31 0418 671816
Onze specialisten staan u graag te woord.